Meh Jengah Meh

Sahabat ^__*

Santai Iklan

Tuesday 12 June 2012

YANG DIAMBIL PASTI DIKEMBALIKAN

Assalammualaikum Salam Sejahtera

Topik hari ni membincangkan sesuatu yang seringkali terjadi dalam hidup kita..
tak selalu, tapi atleast pasti pernah sekali berlaku dalam hidup kita


KEHILANGAN

Pernah tak kita kehilangan sesuatu yang kita miliki?
Seperti harta benda, wang ringgit mahupun sahabat handai

Menurut pengalaman yang aku tempuhi dan alami
kehilangan sesuatu itu berlaku atas sebab qada dan qadar
Ia bertitik tolak seiring dalam kehidupan kita

terdapat 2 faktor kehilangan yang boleh diolah

pertama: kehilangan atas dasar dosa
kita mungkin melakukan dosa atau kesalahan
lantas Allah membalas dengan kehilangan sesuatu
Allah Maha Pengasih Maha Penyayang
mudah-mudahan dengan kehilangan itu kita akan menginsafi diri
berfikir sejenak akan kesalahan yang telah kita lakukan
maka kita akan dekat kepada Allah

kedua: Kehilangan atas dasar  menguji lalu memberi anugerah dan hadiah
Allah ingin menguji sejauh mana keimanan kita
Allah menguji kita ketika senang mahupun susah

Allah tarik nikmat kesenangan itu lalu hambanya semakin dekat kepadaNya
Lantas Allah menganugerahkan sesuatu yang lebih baik

Aku bersyukur kepada Allah atas ujian yang diberikanNya
pengalaman kehilangan barang seperti motosikal dan wang ringgit
membuatkan aku mendekatkan diri lebih dekat pada Allah

Lantas Allah menganugerahkan rezeki yang lebih baik kepada aku
kadangkala aku kehilangan wang mungkin aku jarang 'memberi' juga mensyukuri
ia menyebabkan aku menginsafi diri

Alhamdulillah, Allah itu sayang akan hambaNya
ujian ini hanya secebis jika dibandingkan dengan ujian kepada para nabi dan anbia

aku terasa amat kerdil jika dibandingkan dengan mereka
aku memohon kepadaMu ya Allah agar aku mensyukuri nikmat pemberian
keberkatan dalam hidup di dunia mahupun akhirat
mudah2an aku tergolong dalam kalangan org2 yang beriman

Amin...



*semua yang tercatat hanya mengikut pengalaman aku. lain orang lain cerita lain pendapat.
anda pula bagaimana





1 comment:

Khairi Fakhri said...

kita merasa kehilangan supaya kita dapat menghargai apa yang pernah kita ada, dan bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...